Değerli ziyaretçi; SSK ve Bağ-kur Ücretli Emeklilik Hesaplamaları ve Emeklilik Başvuruları için Hizmet veriyoruz. Emeklilik başvurusu ciddi iştir yanlış başvuru yaparak mağdur olmayın. Bize danışın...

SSK VE BAĞ-KUR EMEKLİLİK HESAPLAMA
• En Erken Nereden ve Nasıl Emekli Olacağınızın Tespiti • SSK ve Bağ-kur Emeklilik Başvuruları • Emeklilik Hesaplama • Hizmetimiz Ücretlidir.
SSK ve Bağ-kur Sorularınız İçin Yazın: 

5 Nisan 2012 Perşembe

Yargıtay kararı ne getiriyor?

Yargıtay kararı üzerine kız çocuklarını boşa hayale kapılmasın


Kız çocukları eşlerinin vefatı halinde, eşinden dolayı dul aylığı bağlanıyor. Kız çocukları belli şartlarda ana veya babasından yetim aylığı da alabiliyor.


Hem eşi, hem de ana veya babası vefat etmesi halinde, eşinden dul, ana veya babasından bağlanacak yetim aylığını birlikte alıp alamayacakları, ölüm tarihlerine göre değişiklik gösteriyor. Çünkü, dul ve yetim aylıkları ölüm tarihinde yürürlükte olan yasa hükümlerine göre bağlanıyor.

1 Ekim 2008 den önceki uygulama

1 Ekim 2008’e kadar olan uygulamada kız çocuğu, ölen eşinden dolayı dul aylığı almaktayken, sigortalı çalışmaması ve kendi çalışmalarından dolayı sosyal güvenlik kurumlarından gelir ve aylık almaması şartıyla, vefat eden ana veya babasından dolayı da yetim aylığı bağlanıyordu. Ancak, burada eş ile ana veya babanın farklı sosyal güvenlik kurumlarına tabi olması gerekiyordu.

Örneğin: 2002 yılında eşi vefat eden ve eşinden dolayı SSK dan dul aylığı almakta olan, sigortalı çalışmayan ve kendi çalışmalarından dolayı emekli aylığı almayan Ayşe hanım, Bağ-Kur emeklisi olan babasını 2006 yılında kaybetmesi halinde, babasında da yetim aylığı bağlatabiliyor ve hem dul hem de yetim aylığını birlikte alabiliyordu.

Örnekteki, Ayşe hanımın babasın da SSK’lı olduğu varsaydığımda, iki aylığı birlikte alamıyor, aylıklardan yüksek olanı alabiliyordu.

6 Ağustos 2003 de yetim aylıkları kesildi

6 Ağustos 2003 de yürürlüğe konan bir yasanın yanlış yorumlanmasından dolayı eş ve ana veya baban aylık alan kız çocuklarının yetim aylıkları kesildi. Ve bu tarihten itibaren de, eşinden dul aylığı alan kız çocuğuna ana ve babasından dolayı yetim aylığı bağlanmamaya başladı. Bu durumun toplumda yarattığı huzursuzluk ve sıkıntı üstüne, yeni bir yasa hazırlanarak, 506 sayılı Sosyal Sigortalar kanunun eklenen Geçici 91 nci madde hükmüyle 9 Temmuz 2005 tarihinden itibaren, kız çocuklarının kesilen yetim aylığı tekrar bağlandı. Ve farklı kurumlardan olmak üzere 1 Ekim 2008 tarihine kadar kız çocukları eşinden dul, ana ve ya babasından yetim aylığı olmak üzere iki aylığı birlikte alabildiler.

1 Ekim 2008 den sonraki uygulama

1 Ekim 2008 den sonraki uygulama da ise, hem eşten, hem de ana veya babadan aylık alma devri sona erdi. Kız çocuğuna aylıklardan yüksek olanı tercih etme hakkı verildi. Kız çocuğu bekâr olması, evlense de boşanması veya dul kalması halinde, sigortalı çalışmaması veya kendi çalışmalarından dolayı gelir ve aylık almaması şartıyla, eş ile ana veya babasından dolayı bağlanacak aylıklardan tercih ettiği aylık bağlanmaya başlandı.

Yargıtay kararı ne getiriyor?

Yargıtay kararının getirdiği yeni bir durum yok. 1 Ekim 2003 ten beri eşinden dolayı dul aylığı alan, 1 Nisan 1996 da vefat eden babasından dolayı yetim aylığı alma hakkı olduğu halde, aylık bağlanmayan kız çocuğunun, açtığı davayı yerel mahkemenin reddetmesi üzerine mahkeme kararının temyiz edilmesi sonucunda Yargıtay, babadan yetim aylığı bağlanması gerektiği yönünde karar vermiş. Yargıtay aylık bağlanma hakkı olduğu halde aylığı bağlanmayan kadının hakkını iade ediyor. Yeni bir durum yok. Ve bu karar üstüne tüm kız çocuklarına ana veya babadan aylık bağlanması gibi bir durum söz konusu değil. Kız çocukları boşa hayale kapılmasın.

Ekrem SARISU - POSTA

Değerli ziyaretçi; SSK ve Bağ-kur Ücretli Emeklilik Hesaplamaları ve Emeklilik Başvuruları için Hizmet veriyoruz. Emeklilik başvurusu ciddi iştir yanlış başvuru yaparak mağdur olmayın. İletişim İçin Yazın: emeklilikuzman@gmail.com