234 milyon Euroluk motor yatırımı için kolları sıvadı
Clio 4 projesini tamamlayarak üretime başlayan Oyak Renault, bu kez de motor yatırımına hazırlanıyor. 234 milyon euro’luk proje onaylanırsa, Renault’nun en küçük benzinli motoru Bursa’da da üretilecek...
Levent Köprülü/Otokolik
Renault’nun “2016 Stratejisi”nde önemli rol oynayacak Clio 4’ün ana fabrikası olmayı başaran Oyak Renault, bu kez yeni nesil benzinli motor üretimi için kolları sıvadı. 234 milyon euro’luk projenin onaylanması halinde Clio 4’te kullanılan 900 cc’lik motorlar Bursa’da da üretilecek. Ekim ayında başta Avrupa ve Türkiye’de satışa çıkacak Clio 4’ün yatırımını tamamlayıp seri üretime geçen Oyak Renault, yeni bir heyecan daha yaşamaya başladı. Clio 4’te de kullanılan 900 cc’lik (90 HP) benzinli üç silindirli motoru 234 milyon euro’luk yatırımla Türkiye’de üretmek için harekete geçen Oyak Renault, bu amaçla Fransa’daki merkezin kapısını aşındırıyor.
Kapsamlı yatırım olacak
Sadece otomobilde değil, mekanikte de kapsamlı yatırıma giriştiklerini belirten Oyak Renault Genel Müdürü Tarık Tunalıoğlu, halen ürettikleri benzinli ve dizel motorların önemli parçalarını da fabrikada yapmak için çalışmaya başladıklarını söyledi.
Tunalıoğlu, “Bir motoru üretebiliyor olmak için, motor bloğunun yanı sıra silindir kapağı ve krank milini de yapabilmeniz gerek. Motor bloğunu yapıyorduk. Şimdi diğerlerini de üreteceğiz” dedi. Hazırlığın bununla bitmediğini belirten Tunalıoğlu, “Renault’nun ‘H’ serisi olarak bilinen yeni nesil 900 cc’lik motorunu da Türkiye’de üretmek için harekete geçtik. Henüz karar aşamasında. Şayet olursa, 234 milyon euro’luk bir proje olacak” dedi.
Süreklilik için kritik!
Bu yatırım, Clio 4 projesinin toplam yatırım tutarından daha yüksek. Nitekim Clio 4 için yapılan yatırım 200 milyon euro’nun altında. Bursa’da halen 1.4 lt ve 1.6 lt benzinli, 1.5 lt dizel motorlar üretiliyor.
Clio 4’le beş yıl için sürekliliği sağladıklarını, ancak bunun motor üretim tesisi için de geçerli olduğunu söyleyen Tunalıoğlu, “Bu yatırımda maalesef teşviklerden yararlanamıyoruz. Elimizden geleni yapacağız ama kolay değil. Karar yıl sonuna doğru belli olacak. Bu proje süreklilik açısından kritik” diye konuştu.
Fabrikada tarihinde ilk kez bu kadar fazla modelin birarada üretildiğine de dikkat çeken Tunalıoğlu, “4 model, 7 farklı versiyon ve iki nesil araç üretiyoruz. Donanımları da sayarsak, bir işçinin önünden, bir günde iki aynı araç geçmiyor” dedi.
Yemekhaneyi ikiledi, ağustosta tatil yapmadı
* Clio 4’te tasarımdan üretime kadarki süreç, normal bir araç projesine kıyasla 4 ay daha kısa sürdü.
* Fabrika personelinin büyük bölümü, 3 bin adetlik ön üretimi bitirmek için ağustosta tatil yapmadı. Fabrikanın bazı bölümlerindeki çalışanlar, yemeğe gidiş-gelişte zaman kaybetmesin diye ikinci yemekhane açıldı.
* Renault Tasarım Bölümü Başkanı Laurens van den Acker, Clio 4 için pek çok kez Bursa’ya geldi ve gerekli düzeltmeleri yaptı.
* 16 mühendis ve 9 satın alma sorumlusu bir yıl Fransa’da görev yaptı. Ayrıca yan sanayi firmalarının mühendisleri de Fransa’ya gitti. Parçaların uyum işlemleri için, Oyak Renault Ar-Ge bölümü kullanıldı.
* Renault’nun yeni kalite iddiasının ilk örneği olan Clio 4 için fabrikada tamamen yeni bazı süreçler uygulanmaya konuldu.
* 3 silindirli 900 cc benzinli motor, ilk kez Clio 4’te kullanıldı. 1.2 lt’lik turbo benzinli motor, Bursa’da üretilecek sportif GT versiyonunda olacak.
* Clio 4 projesinde yerlilik oranı, fiyat üzerinden yüzde 80’e ulaşıyor.
* Bursa fabrikası, istenirse yılda maksimum 240 bin Clio 4 üretebilecek. Fransa’daki Flins fabrikasında üretimin 80-100 bin arasında olması beklenirken, Clio 4 RS Dieppe fabrikasından çıkacak.
Ekimde Türkiye’de satışta
Oyak Renault’nun Bursa fabrikasında üretilen yeni Clio 4, 10 Ekim’de Türkiye’de satışa sunulacak. Yeni Clio’da 2’si benzinli ve 3’ü dizel 5 motor seçeneği olacak. Türkiye’de de üretilmesi planlanan 3 silindirli 900 cc’lik mlotor seçeneği, 100 km’de ise ortalama 4.3 lt tüketiyor. Fiyatları 29 bin 490 TL’den başlayacak, en üst versiyonunun fiyatı da 40 bin 490 TL olacak.
‘Teşvikler gelecekte belirleyici olabilir’
Bugüne kadarki tüm yatırımların önceden planlanıp, teşviklere bakılmadığını, ancak yatırım ortamlarındaki değişimler nedeniyle bundan sonra önem kazanabileceğini vurgulayan Tarık Tunalıoğlu, teşviklerdeki bazı unsurların yeniden gözden geçirilmesini umduklarını söyledi.
Tunalıoğlu, “Biz belli bir yere geldik. Yaklaşık 5 yıllık planımız var Clio 4’le. Bundan sonraki yatırımlar için biraz daha zamanımız var. O zamana kadar teşviklerde bir düzelme olur mu bilemiyorum. Belki duruma göre bakılıp, üzerinden yeniden geçilebilir” dedi. Fluence ve Megane’ın bir sonraki nesillerinin de Bursa’da kalmasını arzu ettiklerini vurgulayan Tunalıoğlu, “Buralara tesadüfen gelmedik. Verimliliği ve kaliteyi bozmamak, rekabetçi olmak lazım. Biz bu kriterlere en iyi şekilde uyum sağladık. Herkes ana fabrika olamaz. Renault dünyasında, tüm faaliyetlerin birarada olduğu daha kompakt fabrika yok” diye konuştu.
Gelecek yıllarda daha rekabetçi fabrikalar olması halinde işlerinin zorlaşabileceği mesajını veren Tunalıoğlu, “Yeni heyecanlara bakabilmemiz için, bunu cazip kılacak şartların oluşması gerek” diyerek teşviklerin önemine işaret etti.
Clio 4 SW de üretilecek Symbol veda edecek...
Oyak Renault, yeni 5 kapılı Clio 4’ün yanı sıra SW versiyonu Grand Tour’u da üretecek. Clio 3’ün HB ve Grand Tour modelleriyse yıl sonuna kadar üretecek. Makyajlı Megane HB modelini üreten fabrika, Fluence’ın makyajlısını da yıl sonuna doğru bantlardan indirecek. Ancak Türkiye’nin en önemli modellerinden Symbol, 2013 mart ayında Bursa’ya “kesin olarak” veda edecek. Tunalıoğlu, bu modelin devamının Romanya’da Dacia tarafından üretilmeye başlanacağını ve Türkiye’ye ithal edileceğini belirtti. Symbol’ün kendileri açısından önemini anlatan Tunalıoğlu, “Symbol’de kalite ve maliyet konusunda kendimizi ispat ettik. Üretim süreçlerini de idare etmeyi başarınca, bugünkü üs konumuna geldik” diye konuştu.
haber, haberler, otomobil, Van, 2013, Proje, Ar-Ge, Dacia, Turbo, Bursa, model, üretim, Megane, Avrupa, Fransa, olursa, sadece, diyerek, Fabrika, Renault, Romanya, Türkiye, maliyet, Tasarım, olabilir, Oyak Renault, Tarık Tunalıoğlu MİLLİYET