Değerli ziyaretçi; SSK ve Bağ-kur Ücretli Emeklilik Hesaplamaları ve Emeklilik Başvuruları için Hizmet veriyoruz. Emeklilik başvurusu ciddi iştir yanlış başvuru yaparak mağdur olmayın. Bize danışın...

SSK VE BAĞ-KUR EMEKLİLİK HESAPLAMA
• En Erken Nereden ve Nasıl Emekli Olacağınızın Tespiti • SSK ve Bağ-kur Emeklilik Başvuruları • Emeklilik Hesaplama • Hizmetimiz Ücretlidir.
SSK ve Bağ-kur Sorularınız İçin Yazın: 

6 Ekim 2012 Cumartesi

Öğrenme güçlüğü - Okumayı geç söken çocuklara dikkat!

Okumayı geç söken çocuklara dikkat

Çocuk ve ergen psikiyatristi Prof. Dr. İşeri: ”Çocuk sosyal iletişim konularında zorlanabilir ama en çok akademik başarısını olumsuz etkileniyor”


”Öğrenme güçlüğü” olan  çocuklar akranlarından daha geç okuma-yazma öğreniyor.

Çocuk ve ergen psikiyatrisi uzmanı Prof. Dr. Elvan İşeri, ”öğrenme  güçlüğü”nün erken fark edilmesinin bu çocukların okul başarısını olumlu  etkilediğini, ailelerin ve öğretmenlerin dikkatli olması gerektiğini söyledi.

”Öğrenme güçlüğü”nü, ”Kişinin yaşı, zeka düzeyi ve eğitimi göz önünde  bulundurulduğunda okuma, matematik ve yazılı anlatımının beklenenin altında  olması” şeklinde tanımlayan Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Ana Bilim  Dalı öğretim üyesi İşeri, öğrenme güçlüğü olan çocuklarda zekanın normal olduğunu  söyledi.

Buna rağmen bu çocukların farklı alanlarda öğrenme güçlüğü yaşadığını  anlatan İşeri, ”Okul çocuklarında yüzde 2-10, toplumda ise 5-10 arasında  görülür. Erkeklerde daha fazla rastlanır” dedi.
       
”Üç grupta görülür”
Öğrenme güçlüğünün ”okuma”, ”matematik” ve ”yazılı anlatım”  bozukluğu olmak üzere 3 farklı grupta sınıflandırılabileceğini ifade eden İşeri,  şu bilgileri aktardı:

”Bunların hepsinin bir arada ya da tek tek görüldüğü çocuklar da vardır.  Tanı aşamasında öykü çok önemlidir. Aileden detaylı bir öykü alıyoruz. Okuma,  yazma ve matematik alanıyla ilgili çeşitli sorular soruyoruz. Öyküden sonra bir  takım testler  yapıyoruz. Bunların içinde zeka testi de var. Zeka testinde ise  ’normal’ ya da ’düşük normal’ çıkabiliyor. En fazla bu kadar düşüklük olabiliyor.  Bu normal zeka düzeyindeki çocukların aldığı bir tanı.”

İşeri, okuma güçlüğü olan çocukların zeki ama okuma hızlarının çok yavaş  olabileceğini söyledi. Bu çocukların doğru heceleme yapmalarına rağmen hızlı  okuyamadıklarını, bu nedenle sorunun 1. sınıfın 2. döneminde ortaya çıktığını  vurgulayan İşeri, tanı konulmadan önce bu dönemin beklenmesi gerektiğini  kaydetti. İşeri, aynı çocukta hem dikkat eksikliği hem de öğrenme güçlüğünün  olabileceğini söyledi.
       
Hiperaktivite ve öğrenme güçlüğü arasındaki fark
Hiperaktivite ve öğrenme güçlüğü arasında fark olduğunu bildiren İşeri,  ”Dikkat eksikliği olan çocuğa ’dikkat et’ dediğimiz zaman yanlışını hemen  düzeltir. ’Tekrar oku’ dediğimiz zaman hemen doğrusunu okur. Ama öğrenme güçlüğü  bu kadar kolay düzeltilemiyor. Yani yine eksik okuma, tersten okuma, ya da  okuduğunu anlayamama şeklinde o güçlük sürüyor. Dikkat eksikliğinde bir an  kendini toplayıp düzeltebiliyor. Öğrenme güçlüğü yaşayan çocuk, sözcük atlama,  hece atlama, satır atlama, harf karıştırma, parmakla takip ederek okuma gibi  hatalar yapabiliyor” şeklinde konuştu.

Matematik bozukluğunda, çocukların ritmik saymalarda sorun  yaşayabildiklerini anlatan İşeri, düzden ve tersten saymalarda sıkıntı  olabileceğini söyledi. İşeri, alfabedeki harflerin sıralı bir şekilde  yazılmasında, yer ve zaman bilgilerini vermekte zorlanan vakalar olduğunu  kaydetti.

Yazılı anlatım bozukluğunda ise çocukların yazı karakterlerinin bozuk  olabileceğini ifade eden İşeri, karakter bozuklukları dışında harflerin  karıştırılarak yazılabildiğine dikkati çekti.

Özellikle sözel öğrenme güçlüğü yaşayan çocuk grubunda dil gelişiminin  sorgulanması gerektiğini belirten İşeri, geç konuşmanın öğrenme güçlüğünün ön  belirleyicisi olabileceğini kaydetti.

Sözel olmayan öğrenme güçlüğünün daha fazla görüldüğüne işaret eden  İşeri, çocukların düğme ilikleme, çatal bıçak kullanma, iki tekerlekli bisiklet  kullanma, bağcık bağlama, ip atlama, kıyafet çıkarma gibi becerilerinde sorun  yaşadığını söyledi.
       
”Akademik başarıda düşüklük görülebilir”
Öğrenme güçlüğünün fark edilmemesi durumunda akademik başarısızlık  görülebileceğini anlatan İşeri, ”Çocuk, sözel iletişim kurmada, ince motor  koordinasyon becerilerinde, sosyal iletişim konularında zorlanabilir. Ama en çok  akademik başarısı olumsuz etkileniyor. Burada çocuğun doğru yönlendirilmesi  önemli. Matematik ile ilgili yoğun bir öğrenme güçlüğü olan bir çocuğu zorla  matematiğe yönlendirmeyip, türkçe, sosyal alana kaydırırsanız çok daha başarılı  olabilir” diye konuştu.

Çocuğun oyun, kurduğu ilişkiler, soruları, bakışları, davranışlarıyla  kapasitesini ortaya koyacağını bildiren İşeri, öğretmenlerin bu durumları  değerlendirmesi halinde öğrenme güçlüğü çeken çocuğu fark edebileceğini söyledi.

Öğretmenlerin böyle durumlarda aileyi uyarması gerektiğini ifade eden  İşeri, öğrenme güçlüğü olup da çok iyi noktalara gelebilen çocuklar olduğunu  kaydetti.

İşeri, şöyle devam etti: ”Çocukken zorlandığı alanı tespit edip üstünde duruyoruz, üzerinden  tekrarlarla geçerek eğitimini sağlıyoruz. Mutlu olması içinde meslek seçiminde  güçlü olduğu alanda tutunabilmesi önemli. Öğrenme güçlüğü tanısı konulmazsa  ’neden yapamıyorsun?, niye öğrenemiyorsun?’ gibi eleştiriler çok gelebilir. Bu  sefer çocukta sosyal sorunlar, sosyal çekingenlik, okul korkusu, öz güven azlığı,  depresyon gibi çeşitli ruhsal hastalıklar da ortaya çıkabilir. Burada bilinçli  yaklaşmak gerekir. Birebir eğitim çok önemli. Eğitimin bilinçli bir şekilde  çocuğun zorlandığı alana yönelik planlı bir şekilde verilmesi gerekir.”

Etiketler: haber, haberler, eğitim, okumayı öğrenmek, Okumayı geç söken çocuklara dikkat, Oyun, çocuk, bisiklet, olabilir, soruyoruz, depresyon, psikiyatri, Tıp Fakültesi, Gazi Üniversitesi

MİLLİYET

Değerli ziyaretçi; SSK ve Bağ-kur Ücretli Emeklilik Hesaplamaları ve Emeklilik Başvuruları için Hizmet veriyoruz. Emeklilik başvurusu ciddi iştir yanlış başvuru yaparak mağdur olmayın. İletişim İçin Yazın: emeklilikuzman@gmail.com